Wiesława Ślosarczyk BielskBiała,10.05.2005 r. Kolegium Nauczycielskie Bielsko-Biała
Wirtualna wizyta w bibliotece
Byłam uczestnikiem tygodniowego szkolenia zorganizowanego przez Microsoft i nie mogę oprzeć się pokusie, aby nie podzielić się z bibliotekarzami moimi spostrzeżeniami i wiedzą, którą tam nabyłam. Wirtualna Wizyta w Klasie -VCT (Virtual Classroom Tour), bo o niej będzie tutaj mowa, to rozwiązanie innowacyjne, pozwalające w pełni wykorzystać i zastosować technologię informacyjną. Model Wirtualnej Wizyty w Klasie umożliwia wymianę doświadczeń zawodowych poprzez uczestnictwo nauczycieli w wirtualnych społecznościach i oparty jest na pracy Michaela Fullana z 2001, w której autor przedstawia możliwości doskonalenia się nauczycieli. Model WWK możemy wykorzystać przy tworzeniu Wirtualnej Wizyty w bibliotece. Aby biblioteka spełniała rolę sprawnej i nowoczesnej placówki, nauczyciele bibliotekarze powinni stale doskonalić swoje umiejętności w zakresie wykorzystania technologii informacyjnej w pracy zawodowej. Ideą Wirtualnej Wizyty w Bibliotece jest wymiana doświadczeń zawodowych między bibliotekarzami , współpraca placówek oraz nawiązanie kontaktów interpersonalnych. Może to być początkiem wspólnych inicjatyw, jak: sympozja, konferencje, szkolenia zawodowe i warsztaty metodyczne. Bibliotekarze bowiem zobowiązani są do promowania własnej placówki zarówno w jednostkach macierzystych (szkoła, uczelnia), jak i w środowisku lokalnym. W tym celu proponuję stworzenie prezentacji, która będzie doskonałą wizytówką naszej biblioteki i pozwoli nam zaistnieć w środowisku zawodowym. Nie bez znaczenia ma tutaj możliwość nawiązania współpracy z innymi placówkami, a co za tym idzie wymiana doświadczeń. Prezentacja pozwoli nam również pochwalić się własnymi osiągnięciami w pracy bibliotecznej. Przykładem wykorzystania technologii informacyjnej w pracy bibliotekarza jest prezentacja biblioteki Kolegium Nauczycielskiego w Bielsku-Białej, którą opracowałyśmy wspólnie z koleżanką Katarzyną Urbaniec. Prezentację nazwałyśmy „Edukacja czytelnicza i medialna”, a do jej stworzenia wykorzystałyśmy gotowy szablon, który można pobrać ze strony http://www.partnerstwodlaprzyszlosci.edu.pl.
Po wejściu na stronę główną proszę kliknąć „Innowacyjni nauczyciele”, a następnie „Bibliotekę przykładów WWK”, gdzie znajdziemy szablon WWK do pobrania (w języku polskim). Naturalnie szablon możemy odpowiednio modyfikować, dostosowując go do potrzeb i specyfiki własnej placówki. Chciałabym przekazać kilka praktycznych rad dotyczących zamieszczania materiałów edukacyjnych i pomocy dydaktycznych w prezentacji. Mam nadzieję, że tworzenie własnych prezentacji nie nastręczy nikomu specjalnych trudności. Nowoczesny i wykształcony bibliotekarz powinien bowiem wykorzystywać technologię informacyjną w swojej pracy zawodowej.
I slajd zawiera wprowadzenie do projektu, a więc : zakres prezentacji, przedział wiekowy odbiorców, cele i środki dydaktyczne, którymi się posługujemy, oprogramowanie i opis projektu
II slajd to podłoże i planowanie projektu, jego geneza (charakterystyka szkoły, nauczycieli),
zarządzanie projektem, mile widziana również wizytówka własnej bibliotek (informacje o zbiorach, katalogach, zdjęcia z zajęć itp.)
III slajd dotyczy wdrażania projektu, własnych przemyśleń, refleksji, tutaj możemy zamieścić scenariusze zajęć z przysposobiona czytelniczego i informacyjnego, które wykorzystujemy w pracy z czytelnikiem
IV slajd przedstawia opis naszego projektu oraz warsztat informacyjny bibliotekarza – materiały i pomoce dydaktyczne (zestawienia tematyczne, kartoteki, bibliografie. scenariusze, plany zajęć itp.), możemy podpiąć tu wszystkie potrzebne nam dokumenty i materiały
V slajd proponuję umieścić w tym slajdzie kryteria oceny uczniów (studentów). Mój projekt zawiera wykaz wymagań, jakie musi spełnić student, aby otrzymać zaliczenie z zajęć
VI slajd to przykłady prac studentów (zestawienia bibliograficzne), ankieta ewaluacyjna oraz ankieta „Oceń bibliotekę”
VII slajd nasze zasoby internetowe, z których korzystamy w pracy
VIII slajd zasoby szkoleniowe Microsoft Office
IX slajd w tym miejscu możesz utworzyć własną zakładkę, możesz tu obsadzić i poddać edycji dokumenty dostępne w Przyborniku
X slajd puste dokumenty, które możesz pobrać i wykorzystać przy tworzeniu własnej prezentacji
Prezentacja „Edukacja czytelnicza i medialna” składa się z szeregu slajdów, które stworzyłyśmy uwzględniając specyfikę i potrzeby własnej placówki. Być może ktoś zainteresowany skorzysta z naszych doświadczeń. Proszę pamiętać, że w projekcie możemy zawrzeć wiele dokumentów, pomocy i materiałów dydaktycznych wykorzystywanych w pracy bibliotekarza. Będzie to dla nas wygodny „notes”, który można modyfikować i uzupełniać w każdej chwili, i tylko od naszej inwencji zależy ile i jakie materiały tam zamieścimy.
W pracy wykorzystano : materiały zawarte na stronie www.partnerstwodlaprzyszlosci.edu.pl
|